SCENARIUSZ ŚLUBOWANIA KLAS PIERWSZYCH
I CZĘŚĆ
1. Baczność! – Poczet sztandarowy wystąp Spocznij! 2. Powitanie gości (pani Dyrektor) 3. Omówienie celu spotkania i zachęcenie do wspólnej zabawy. Drogie dzieci spotkaliśmy się tu dzisiaj, bowiem nadszedł czas, aby szkoła przyjęła Was w poczet swoich uczniów. Musicie pokazać, czy nadajecie się do szkoły. Każda klasa będzie miała za zadanie wykonanie rozmaitych czynności. Myślę, że znajdziecie wiele możliwości, aby udowodnić, że macie cechy, które powinien mieć każdy uczeń. Pamiętajcie, że liczy się sposób wykonania zadania, sprawność, wzajemna pomoc koleżeńska i dyscyplina. 4. Przedstawienie jury Komisja oceniająca to wszyscy zebrani, którzy nagradzają brawami oraz jury w składzie ............................... 5. Turnieje A zatem zapraszam wszystkich do wspólnej zabawy.
Zadanie nr 1. Witam Was w krainie śpiewu. Ale tu mogą przebywać tylko te dzieci, które potrafią pięknie śpiewać. Czy wy to potraficie? W takim razie proszę kolejno, aby każda klasa zaśpiewała swoją piosenkę. ( I a, I b, I c, I d ) - Dziękujemy - Prosimy jury o podanie punktacji za I zadanie
Zadanie nr 2. Witam wszystkie dzieci w krainie poezji i zapraszam do prezentacji wierszy. ( I a, I b, I c, I d ) - Dziękujemy - Prosimy jury o podanie punktacji za II zadanie
Zadanie nr 3. A teraz przenosimy się w krainę krzyku. Proszę kolejno każdą klasę o prezentację okrzyku. ( I a, I b, I c, I d ) - Dziękujemy - Prosimy jury o podanie punktacji za III zadanie
· Poradziliście sobie rewelacyjnie z każdym zadaniem. Rzeczywiście pięknie śpiewacie, recytujecie wiersze i wydajecie wspaniałe okrzyki. Ale czekają Was kolejne próby.
I próba – próba sprawności Zapraszam na środek (do stołu) jednego reprezentanta każdej klasy ( I a, I b, I c, I d ) Posłuchajcie instrukcji: „Dobry uczeń to taki, który potrafi dokładnie i szybko pracować. Przed Wami zadanie podobne do tego, które musiał wykonać Kopciuszek. W miseczkach wymieszane są kasztany i orzechy. Posegregujcie wszystkie kasztany i orzechy i ułóżcie je w osobnych pojemnikach” Start. - Dziękujemy reprezentantom klas - Prosimy jury o punktację
II próba – próba zręczności Zapraszam na środek kolejno 6 uczestników z każdej klasy ( I a, I b, I c, I d ) „Oto jajko i łyżka. Każde dziecko musi przekazać jajko na łyżce swojemu koledze, koleżance z klasy. Jajko nie może spaść.” Życzymy powodzenia - Dziękujemy kl. I a ... - Prosimy jury o podanie punktacji
III próba – próba mądrości Zapraszam na środek kolejnych reprezentantów klas (po 1 osobie z klasy) „Dobry uczeń to taki, który potrafi uważnie słuchać. Oto koperty. Ukryte są w nich zagadki.” „Proszę o wylosowanie kopert.” Odczytanie zagadek:
1. Mieszka wśród lasu, orzeszki zjada w dziupli na zimę zapasy składa.
Podpowiedź: Zwinnie skacze po drzewach, rudą kitą powiewa.
2. Ma on nóżkę, nie ma buta. Ma kapelusz, nie ma głowy. Czasem gorzki i trujący. Częściej smaczny jest i zdrowy.
Podpowiedź: W mchu miękkim w lesie stoi, z miejsca się nie rusza. I przed nikim nie zdejmuje nigdy kapelusza.
3. Czekała Marysia aż do jesieni i widzi, że w liściach coś się rumieni. Dojrzałe, okrągłe, błyszczy się ładnie. Jesienny wiatr dmuchnie – na ziemię spadnie.
Podpowiedź: Kto z was owoce smaczne i soczyste zna, w których nazwie na początku znajduje się słówko „ja”?
4. Na jakim drzewie jesienią koraliki się czerwienią ?
Podpowiedź: Ma piękne korale choć nie jest dziewczyną. Spotkasz ją przy drodze, zwą ją ...
- Dziękujemy przedstawicielom klas - Prosimy o punktację
IV próba – próba uśmiechu Zapraszam na środek przedstawiciela każdej klasy, wychowawców i dyrektora. Proszę posłuchać instrukcji: „Przedstawiciele wypijają z kubeczka sok z cytryny i uśmiechają się. Wszystkie dzieci pomagają zwycięsko przejść przez tę próbę.”
6. Podsumowanie Była to ostatnia konkurencja dzisiejszego turnieju, prosimy jury o ogłoszenie wyników (...) Potwierdzam, że rzeczywiście byliście bardzo dzielni, mądrzy i sprytni, nie ma klas pokonanych, są sami zwycięzcy. Myślę, że udowodniliście iż nadajecie się do szkoły. W związku z tym możemy przystąpić do II części naszej uroczystości – do złożenia obietnicy i pasowania na ucznia.
II CZĘŚĆ
7. Baczność – Poczet sztandarowy do ślubowania wystąp. Do ślubowania (Pierwszoklasiści prawą ręką wskazują sztandar i powtarzają słowa obietnicy) - Obiecuję być pilnym i obowiązkowym uczniem, aby sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. - Obiecuję być miłym i dobrym uczniem, aby wszystkim było ze mną dobrze. - Obiecuję tak zachowywać się w szkole, aby nie zasmucać rodziców i nauczycieli. - Chcę rozpocząć naukę, aby w przyszłości wyrosnąć na mądrego i uczciwego człowieka. ( p. Dyrektor) 8. Po ślubowaniu Poczet sztandarowy wstąp! Spocznij! 9. Pasowanie. A teraz każda klasa wystąpi do pasowania. Pasowanie uczniów specjalnie do tego celu przygotowanym ołówkiem. Po pasowaniu dzieci odciskają swój palec na pamiątkowym arkuszu. Każde dziecko otrzymuje dyplom pasowania na ucznia szkoły.
ZAKOŃCZENIE
10. Puentą dzisiejszej uroczystości będą życzenia niespodzianki, które kierujemy przede wszystkim do naszych kochanych dzieci – bohaterów dzisiejszego święta. - Prosimy o zabranie głosu przez ucznia klasy III (wiersz)
Wszystko, wszystko dziś dla pierwszej klasy: uśmiech słońca kolorowe astry.
I ten wierszyk, który starsze dzieci dla pierwszaków mówią z pamięci.
Chodźcie śmiało do szkoły, pierwszacy, do nauki wspólnej do pracy.
Szkoła drzwi swe otwiera gościnnie, szkoła dzisiaj serdecznie was przyjmie.
- A teraz oddaję głos samorządowi szkolnemu. Samorząd szkolny wręcza pierwszoklasistom drobne upominki: własnoręcznie zrobione zakładki, ołówki. - Drogie dzieci przyjmijcie również życzenia od Waszych wychowawców:
Żadnego błędu w zeszycie, samych piątek z czytania. Wiele książek pięknych, nowych i audycji kolorowych. Dla każdego słońca wiele cały tydzień i w niedzielę. Żeby wszystkim zawsze było dobrze z Wami, tego życzą pierwszym klasom Wasze panie.
- Na zakończenie proszę o zabranie głosu przez pana Dyrektora. 11. Baczność ! Poczet sztandarowy odmaszerować Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę. Klasy I proszę o przejście do swoich klas.
Ewa Zgaińska-Jóźwiak Publiczna Szkoła Podstawowa w Sławie |